Practoraat

Krachtige dienstverlening

Het Practoraat Krachtige dienstverlening heeft als doel studenten te laten leren van situaties die in het beroep voorkomen. Daarnaast willen we met het werkveld het beroep blijven ontwikkelen.

Martijn van Schaik – practor

Sinds 1997 zit ik in het onderwijs, eerst als gymleraar, daarna ook als onderwijsonderzoeker en lerarenopleider. Mijn onderwijsonderzoek doe ik op de grens van theorie en praktijk, zoals ik zelf ook tussen theorie (wetenschap) en praktijk (lesgeven en begeleiden) beweeg. Dat was zo toen ik lesgaf op een gymnasium, toen ik werkte aan de Vrije Universiteit, toen ik studenten opleidde als leraar voor het basis- en -voortgezet onderwijs. Dat is nog steeds zo nu ik aan mijn tweede practoraat ben begonnen bij het Da Vinci College.

Vragen of meer informatie? Neem contact op met Martijn van Schaik via mvanschaik@davinci.nl.

design-tool-layout Toolkit practoraat krachtige leeromgeving

In juli 2024 stopt het practoraat bij Zorg en Welzijn. Als afsluiting is er op de sectorochtend een ‘toolkit’ gepresenteerd. Met de presentatie van deze ’toolkit’ ronden we een eigenlijk nog niet afgerond proces af.

Deze toolkit bevat vijf instrumenten en een advies waarmee we het practoraat Krachtige Leeromgeving bij Zorg en Welzijn afsluiten. Deze tools zijn bedoeld voor de teams, docenten en management om in te zetten bij verdere ontwikkeling van het onderwijs.

De toolkit kun je hier vinden.

launch-go-flag Practoraat Krachtige leeromgeving wordt krachtige dienstverlening

Na het afronden van het practoraat Krachtige leeromgeving bij Zorg en Welzijn is practor Martijn van Schaik door gegaan met zijn werk bij een nieuw practoraat bij Economie en Ondernemen met als titel Krachtige dienstverlening.

Met drie collega’s, Faiza Alfounti – El Moussaoui, Jeroen Stolk en Ruda-Ann Vledder zullen zij samen met de practor nu de plannen verder uit gaan werken.

Het practoraat werkt aan verandering in het omgaan met het leren in de praktijk, het leren in het (praktijk)lokaal én vernieuwing van de inhoud van de programmering. Het gaat er om dat studenten als het om dienstverlening gaat optimaal in staat zijn om de goede vaardigheden te ontwikkelen waarbij zij zich er rekenschap geven dat de dienstverlening bijdraagt aan het verminderen van de footprint terwijl ook rekening wordt gehouden met de bedrijfseconomische belangen.

In de werkwijze van het practoraat zijn de docenten, leerlingen en bedrijven daarin niet slechts onderzoeksobjecten, maar actieve deelnemers in het verder ontwikkelen van het onderwijs.

Neem dus gerust contact met een van ons op als je ideeën hebt waarbij je hulp van het practoraat kunt gebruiken.

pen-write-paper Publicaties

Krabbe, H., & De Graaf, M. (2023, April 6). Formatief handelen bij Sociaal Werk. Startsymposium practoraat krachtige leeromgeving, Dordrecht.

Lagermaat, J., & Van Tillo, H. (2023, April 6). Hybride leeromgeving IKC/PIT. Startsymposium practoraat krachtige leeromgeving, Dordrecht.

Van Schaik, M. (2023a, April 6). Doorwerking van een practoraat. Startsymposium practoraat krachtige leeromgeving, Dordrecht.

Van Schaik, M. (2023b). Onder een grote paddenstoel. Via schimmelnetwerken de leeromgeving krachtiger maken. Da Vinci College.

Van Schaik, M. (2023c, April 6). Onder een groter paddenstoel. Inleiding bij het startsymposium. Startsymposium practoraat krachtige leeromgeving, Dordrecht.

Van Schaik, M. (2023d, April 6). Verbinden van theorie en praktijk, hoe en waar? Startsymposium practoraat krachtige leeromgeving, Dordrecht.

school-test-results Onderwijs en praktijk krachtiger maken

Uitgangspunt van de werkwijze van het practoraat is dat vraagstukken waarmee het practoraat aan slag gaat, uit de praktijk komen. Ter voorbereiding van het practoraat is daarom een verkenning door docenten in de beroepspraktijk gedaan.

Uit die verkenning zijn onderstaande thema’s geformuleerd:

  • Automatisering en digitalisering
  • Soft skills
  • Duurzaamheid
  • Klantgericht denken en werken
  • Van product naar dienstverlening op maat

De bovenstaande beroepsthema(s) zoals die uit de verkenning beschreven zijn, worden bij de uitwerking van de vraagstukken als de inhoudelijke invulling van projecten en onderwijs gezien. In dit practoraatsplan benaderen we de onderwijsinhoud op een wat abstracter niveau. We gaan uit van de competenties voor duurzame ontwikkeling ook wel sustainable development goals genoemd , zoals beschreven door UNESCO (Rieckman, 2018):

Education for Sustainable Development (ESD) aims to develop competencies that enable and empower individuals to reflect on their own actions by taking into account their current and future social, cultural, economic and environmental impacts from both a local and a global perspective.”(p.39).

Het practoraat richt zich op vragen uit de praktijk van docenten en begeleiders op de werkplekken, met als basis het sectorplan en de ambities van het Da Vinci College.

De eerste vraagstukken die we geformuleerd hebben en waarvan we de opzet en de projecten in dit plan bespreken hebben we gekoppeld aan het sectorplan. In het sectorplan wordt gesproken van fundamenten en pijlers.

Met het practoraat sluiten we primair aan bij fundament 1 (Een professionele cultuuren naar buiten gericht) en pijler 2 en 3 (Curriculumontwikkeling en Innovatie). Omdat vraagstukken die spelen tussen onderwijs en werkveld per definitief complex zijn, is deze koppeling niet één-op-één. Een vraagstuk betreft vaak meer dan één fundament of pijler en andersom.

Met het practoraat willen we theorie als instrument gaan gebruiken om de praktijk door te ontwikkelen IN de praktijk. Je zou het kunnen zien als een verdieping op evidence-based werken, waar de evidentie óók de theorie is. We beogen daarmee de docenten en studenten te helpen (transformatieve) agency te ontwikkelen. Agency wil zeggen dat studenten en docenten zelf richting kunnen geven aan hun handelen en activiteiten in de complexe en dynamische (onderwijs)praktijk. Door de praktijk en betrokkenen te voorzien van tools voor het werken in de praktijk, kunnen zij agency ontwikkelen.

Voor de projecten die bij de start van het practoraat opgezet worden hebben we interventies voor ogen waarbij de inbreng van de deelnemers (studenten en docenten) de kern is. Die interventies zijn daarmee dus ook formatief: ze worden nog gedurende het project verder gevormd. Grofweg zetten we in op twee vormen van formatieve interventies: co-creatielabs (CCL) en changelabs (CL). In tabel 1 hebben er per project de beoogde interventie benoemd. Tabel 1: beoogde interventie(s) per project.

Als we agency van studenten en docenten willen bereiken door professionaliseren van en de instrumentontwikkeling voor docenten, dan is het practoraat te typeren als een team voor toolontwikkeling en professionalisering.

Practoraatsplan >>

Docentonderzoekers

Hanneke Krabbe
Onderwijskundig medewerker. “Ik houd van onderzoek: beschouwen, zonder oordeel waarnemen, conclusies trekken en daar je voordeel mee doen. Practoraat-onderzoek vind ik nog mooier, omdat de dagelijkse praktijk van onze eigen opleidingen het uitgangspunt is. Juist vanuit opleidingsdiversiteit gaan we op zoek naar nieuwe of vernieuwende beroepspraktijken. Daarmee onderzoek én investeer je in datgene wat de leeromgeving krachtig(er) maakt binnen een specifieke opleidings- en beroepscontext. Ik vind het leuk teams hierbij te ondersteunen, de dialoog aan te gaan en op die manier bij te dragen aan innovatie.”

Henny van Tillo
Docent, Curriculumexpert en coach. “Ik lees bestaande onderzoeken, theoretische concepten en het werk dat onze practor en mijn collega docentonderzoekers al verricht hebben. Daarnaast ga ik zelf onderzoek doen bij PIT kinderopvang in Zwijndrecht. Ik gebruik vaak meerdere invalshoeken en stel kritische vragen. Ik houd ervan om bewezen te zien wat werkt. Dat kan door de literatuur, maar veel meer nog door echt onderzoek te doen in de praktijk. Uitkomst van onderzoeken wil ik zelf gebruiken in het ontwerpen van curricula voor de vakken anatomie en pathologie binnen de assisterende opleidingen. Daarnaast zullen de uitkomsten een bijdrage leveren aan de kwaliteit binnen onze opleidingen in de sector.”

Jolanda van de Lagemaat
Curriculumexpert en docent Verzorgende IG en Maatschappelijke Zorg.
“Ik kijk naar goede voorbeelden en wat we al binnen het Da Vinci College doen. Ik ga ook veel in gesprek met de teams over welke behoeftes er liggen en waar het practoraat een rol in kan spelen. Dankzij mijn goede contacten kan ik het werkveld actief betrekken. Ik vind het leuk om te leren hoe met behulp van onderzoek het dagelijks werk van de docent meer betekenis kan krijgen en het leren van de student krachtiger vormgegeven kan worden. Daarnaast denk ik dat het practoraat kan bijdragen aan structurele kwaliteitsverbetering en het vormgeven van de PDCA-cyclus op een praktijkgerichte manier.”