Terug naar overzicht

Internationaal technisch project

VETskilling

In september vorig jaar is een ambitieus, tweejarig project gestart dat zich richt op het versterken van zowel technische als persoonlijke en interculturele vaardigheden van studenten uit technische opleidingen. Vijf scholen uit verschillende Europese landen werken hierbij samen binnen het kader van Erasmus+, het Europese uitwisselingsprogramma. Dankzij deze samenwerking, krijgen studenten de mogelijkheid om zonder financiële barrières internationale ervaring op te doen in hun vakgebied.

Dit project biedt daarmee een unieke kans voor technische studenten om hun vakkennis te verdiepen en hun culturele inzichten te verbreden, met het oog op een succesvolle internationale carrière.

Het eerste jaar: opstart en eerste uitwisseling

Martin Borsje, docent Da Vinci College, vertelt enthousiast over de opzet en het verloop van de eerste uitwisseling. “Na een jaar van voorbereiding vond recentelijk de eerste fysieke bijeenkomst plaats in Nederland. Vanuit elke school reisden vijf studenten af, waarmee een gevarieerde mix van achtergronden en niveaus werd vertegenwoordigd. Dit zorgde voor een brede basis aan vaardigheden en perspectieven in de groep”. Martin legt uit: “Gedurende deze dagen is elk aspect van het programma zorgvuldig gedocumenteerd, zodat de voortgang voor iedereen inzichtelijk blijft.”

De eerste sessie bestond uit een technische opdracht die diende als nulmeting. “We wilden de studenten zonder druk of vooraf bepaalde verwachtingen laten werken aan een uitdaging,” zegt Martin. Dit bood de begeleidende docenten waardevolle inzichten in de vaardigheden en werkhouding van de deelnemers, zonder dat dit direct invloed had op hun beoordeling. “Deze werkwijze is gekozen om de studenten te laten wennen aan de samenwerking en hen echt in hun element te laten komen.”, aldus Martin.

Een van de deelnemende studenten is Ernesto. Hij kijkt positief terug op de ervaring. “Het was echt gezellig en ik heb het gevoel dat iedereen ervan genoten heeft. De opdracht sloot inhoudelijk goed aan, al was het soms nog wel even zoeken. Maar al met al ging het heel goed. Ik denk dat iedereen er echt wat aan heeft gehad.” Ernesto kijkt ook al uit naar de volgende uitwisseling naar Zwitserland. Ik heb begrepen dat de opdracht daar anders wordt, dus ik ben benieuwd wat we gaan doen en wat er van ons verwacht wordt. Het gaat echt om de ervaring. Ik heb zelfs opgezocht hoe de stad eruitziet en ik hoop dat we naast de opdracht ook tijd krijgen om de stad te verkennen.”

Opvolgende uitwisseling en feedback

De uitwisseling naar Zwitserland, vormde een nieuwe kans voor de studenten om hun internationale ervaring uit te breiden. Ongeveer 80% van dezelfde studenten heeft opnieuw deelgenomen. Tijdens deze sessie kregen de studenten persoonlijke en algemene feedback, zowel gericht op hun technische vaardigheden als op hun persoonlijke ontwikkeling. De opdracht in Zwitserland was bewust wat minder complex dan de nulmeting, zodat de studenten sneller resultaat kunnen behalen.

De reis naar Zwitserland gaf bovendien ook mogelijkheden voor verdere kennismaking. Door samen te reizen, deelden ze wederom gezamenlijke ervaringen. Dit heeft de bestaande contacten versterkt en kregen ze de kans om hun culturele kennis verder te verdiepen.

Intercultureel leren in technisch onderwijs

Een belangrijk aspect van het project is de cultuuruitwisseling. Martin benadrukt dat de samenwerking ook voor docenten leerzaam is: “Voor ons als school gaat het vooral om de weg ernaartoe, niet alleen om het eindresultaat. Als docent is het ontzettend leerzaam om te zien hoe andere onderwijssystemen werken. Wij ontwikkelen al ons onderwijs zelf, wat een dynamische aanpak vereist.” Hij merkt op dat in Zwitserland technische opleidingen vaak gericht zijn op gestuurde oplossingen, terwijl Nederlandse studenten juist worden gestimuleerd om creatief te denken en te improviseren.

Dit wederzijdse inzicht zorgt ervoor dat docenten elkaars onderwijsfilosofieën beter leren begrijpen en waarderen en biedt hun waardevolle inzichten die bijdragen aan hun eigen professionalisering. Dit proces werkt ook door op de studenten, die worden geconfronteerd met verschillende benaderingen van probleemoplossing en samenwerkingsmethoden.


De verbinding tussen cultuur en techniek

Naast de technische sessies is er tijdens de uitwisseling ook ruimte gemaakt voor culturele activiteiten. Zo maakten de studenten in Nederland een stadswandeling, namen deel aan een obstacle race en genoten samen van een pizza-avond. Deze activiteiten dragen bij aan een sterker groepsgevoel en geven de studenten de kans om de cultuur van het gastland te verkennen. Een bijzonder moment was hun verblijf in een stadsklooster, waar ze samen sliepen in gedeelde ‘pods’. Elke avond kwam de groep bij elkaar, wat de saamhorigheid versterkte. “Op maandag was alles nog onwennig, maar tegen donderdagavond lagen ze al met elkaar dubbel van het lachen,” aldus Martin.


Toekomstige uitwisselingen en einddoelen

Het project is nog lang niet afgelopen. Na de tweede uitwisseling in Zwitserland, komt het docententeam in Duitsland bij elkaar om de voortgang te bespreken en nieuwe doelstellingen te formuleren. In juni wordt het project feestelijk afgesloten met een bijeenkomst in Denemarken, waar ook een bezoek aan een pretpark op het programma staat.

De insteek van dit project, met een duidelijke focus op persoonlijke ontwikkeling en interculturele samenwerking, is van grote waarde voor de toekomstige internationale carrière van de studenten. Door ervaringen op te doen in verschillende landen en culturen, leren zij samenwerken met mensen met diverse achtergronden, iets dat in de internationale arbeidsmarkt steeds belangrijker wordt. Ook de Nederlandse studenten, die veelal worden opgeleid tot monteurs, ervaren of werken in het buitenland iets voor hen is. Dit is een waardevolle ervaring die hen helpt in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Met dit langdurige project wordt een stevige basis gelegd voor de internationale toekomst van de technische studenten, waarbij niet alleen technische kennis centraal staat, maar ook de ontwikkeling van essentiële skills die hun loopbaan versterken en verrijken. Meer informatie vind je op de website www.vetskilling.eu/.

Het Da Vinci College biedt diverse mogelijkheden om internationale ervaringen op te doen. Denk aan stage lopen in het buitenland of (online) samenwerken met studenten wereldwijd. Ontdek hoe wij onze studenten helpen om grenzen te verleggen. Klik hier voor meer informatie.